zaterdag 5 april 2014

Verbinding: 5 april 2014

Stembevrijding

Een workshop door zangeres en zanglerares Linda de Vries-Bersma

Linda de Vries-Bersma is zanglerares en  stembevrijder. Zich bewust van de weerstanden die veel mensen voelen bij zingen in en voor een groep, weet Linda in alle rust en met humor een veilige sfeer te scheppen. Via verschillende oefeningen die lichaam en stem bij elkaar brengen, beweegt zij de deelnemers aan haar workshops tot zingen vanuit hun ziel.

"We werken in Stembevrijding met oefeningen voor lichaam, adem en stem. De oefeningen gaan veelal vanuit ontspanning en waarneming, om tot moeiteloos en vrijuit zingen te komen. Moeiteloos betekent overigens niet dat het geen enkele moeite kost. Het kost in eerste instantie bijvoorbeeld veel moeite om niet mooi te willen zingen. Het kost sommigen zelfs moeite om niet uitsluitend bezig te zijn met de gedachte dat ze per se mooi moeten zingen om überhaupt te mógen zingen. Toch is voor je stem volledige vrijheid een bron van schoonheid. Zangervaring is hiervoor niet nodig." Linda de Vries-Bersma

Naar mijn eigen ervaring:
"Ik houd enorm van zingen, maar geplaagd als ik mij voelde door negatieve gedachten over mijn eigen zangkwaliteiten hield ik bij zanggelegenheden liever mijn mond. Nadat Linda mij eens vertelde over haar workshops besloot ik september vorig jaar de stoute schoenen aan te trekken en het erop te wagen. Je kunt nagaan dat ik mezelf nogal verraste toen ik me na anderhalf uur workshop realiseerde dat ik.. uit volle borst .. solo.. stond te zingen voor een groep van zo'n vijftien mensen... En ja dat was een zeer bevrijdende ervaring." Esther Sluiter, mei 2014


link naar website van Vocal Insite